Thursday, June 4, 2009

HILANGNYA NILAI MUKMIN SEJATI.

Pening kepala aku bila lihat ragam manusia disekelilingku sekarang.Bukan apa...aku beri contoh ada sorang tu yg ku kenal amat rajin ke masjid.Pakaian Alhamdulilah, ikut sunnah yg aku pun tak sanggup buat.Tapi bila diluar masjid berTOPI SUDU pulak.Aku tak kisah sgt tentang topi sudu tu...,tapi org ni mahir jadi ketua muzik,ala....,yg dok depan pemuzik pegang kayu tu..!Dia lah tu.Umno pulak tu!. Ada lagi..,bila kenduri rumah dia ada koraoke sampai pagi.., masaallah, terangkat, org tua nyanyi.Tapi bila di masjid,watak bertukar 360 darjah.Apa ingat ni berlakon filem ke?Sedar lah sikit Pakcik!
Contoh kedua..,Bekas Imam, Aku respek sebab rutin dia ni ngajar di masjid surau.Aku pun kenal anak lelaki dia je.Tapi satu ari tu dia bawak anak perempuan dia.Fuh..! betui ke anak pak imam ni?. Pakaian dia macam anak Pekerja kedai nombor ekor, tak macam anak imam.Aku pernah gi rumah anak dia yg lain.Ya Allah..., menantu pompuan dia cakap orong putih tu tak pe lagi,pakaian dia...
Aku tak berani nak cakap...! Dimana agaknya nilaian Allah terhadap org2 macam ni.Pahala ngajar dia,pahala jemaah dia,aku rasa macam ditolak je..!
Ngape jadi macam ni? Aku sendiri sebagai DR kereta slalu jumpe benda2 yg tak sepatut ada dlm kereta seorang USTAZ.
Aku nak tanya rumah sape yg tak de TV? Lagi besar ustaznya lagi besar TV! siap ngan ASTRO pulak tu!. Masa kita jemaah di masjid, anak dgn isteri kita terbahak2 depan TV!...tak kira cerita apa.24 jam. Ngape kita slalu berlakon macam ni? Lebih baik kita jadi pelakon betul!
Bukan niat nak perli sesape..cuma takutnya aku keluarga aku akan jadi macam keluarga org lain jugak, yg tak ambil kesah dosa pahala! nampak macam kuat berjuang,tapi Allah kata NO !
Harapnya aku ngan anak2 aku tak jadi macam yg aku citer tadi.

No comments: