Wednesday, December 8, 2010

Polis cepat dan betul ?

Tadi adik aku accident di Lanchang.Honda Accordnya bertembung dgn Mitsubishi Triton.Aku bergegas ke Lanchang dari Temerloh.Ketika sampai di jalan Sg Kepong, aku di potong oleh Waja Polis yg menyalakan Double signalnya.Kereta peronda polis itu di pandu laju dan memotong tak kira double lain dll.
Aku menjangkakan tentu ada emergency kes yg perlu disegerakan.
Sesampainya aku di Bandar Lanchang tempat adik aku accident tu, rupanya polis yg laju tadi berada disitu sedang ambil gambar dan ukur tempat kejadian accident tu.Laaa aku ingat laju tadi nak kemana...
Sebenarnya adik aku belum lagi buat repot polis, tapi polis dah sampai dgn cepat.Fikir2, aku agak mesti geng truk penunda yg ada kat situ dah hello kat abg polis tu.Patutlah cepat sampai.
Aku bertanya kat polis tu nak buat repot kat Mentakab ke, dia angguk sikit je,langsung tak pandang muka aku sambil terus buat kerjanya sampai siap.Dah selesai terus cau gitu je...
Senangnya kerja polis.Balik begitu je..Aku rasa semuanya diserahkan pada geng truk penunda tadi.Sedangkan mangsa kemalangan tak tau langsung apa hak mereka jika berada dlm situasi seperti itu.Aku yg sampai bersama truk penunda sendiri dipersoalkan kerana masuk campur tanpa mereka mengetahui mangsa adalah adik aku sendiri.Setelah mereka menyedari, barulah ada slow talk utk menyelesaikan masalah tersebut.Polis entah kemana dah...
Perkara sebegini menguatkan lagi tanggapan umum adanya komisyen yg dijanjikan kpd pihak polis oleh geng truk tunda sehingga mereka lepas tangan begitu sahaja..hai, entahlah.

Satu lagi yg kena batang hidung aku sendiri bab polis ni...hari itu traffic light di simpang songsang jem sangat teruk terutama arah ke jalan Jerantut.Setelah sampai disitu selepas beratur panjang,rupa2 nya ada lori treler panjang rosak betul2 didepan traffic light tersebut.Patutlah jem sangat.Aku pun terus menghubungi Balai Polis Temerloh utk memaklumkan perkara tersebut.Tergamam aku apabila diherdik dgn kata2 kesat...antaranya "awak nak suruh polis tarik lori tu ?...biarlah dia rosak..biasalah tu..jem.."
Aku tak sangka langsung akan dihamburkan kata2 tersebut.Apa yg aku harapkan ialah adanya polis yg mengawal traffic light tersebut sehingga selesainya masalah jem yg teruk tadi..
Aku pulak lupa nak tanya siapa nama anggota yg bersikap buruk tu..
Inilah antara beberapa kerat kisah polis yg sebenarnya akan mengikis sikap hormat masyarakat kpd pihak polis.

No comments: